De 1e ervaringen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Judith Peters - WaarBenJij.nu De 1e ervaringen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Judith Peters - WaarBenJij.nu

De 1e ervaringen

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

09 Februari 2015 | Curaçao, Willemstad

Bon nochi
(Goede avond),

Zo snel ineens de laatste dagen in Nederland gingen, zo snel zijn de eerste dagen op Curaçao gegaan. Vorige week dinsdag heb ik voor het eerst in stuk gereden met het autootje waar ik de komende 3 maanden mee over het eiland mag crossen :D. Dit is de auto van de moeder van mijn oom. Zij woont naast 'ons' huis dus dat is ideaal. Samen met mijn tante even naar het centrum geweest en op een terrasje gezeten in Punda. Punda is het meest toeristische stuk van Willemstad.

Woensdag ben ik voor het eerst naar PSI- Skuchami geweest.
Dit is de organisatie waar ik de komende 3 maanden mijn onderzoek zal gaan doen. Skuchami is een ggz-instelling en behandelt van jong tot oud. De organisatie heeft 3 divisies. Ik doe mijn onderzoek op divisie Banda Abou op Tera Cora. Ik richt mij op de doelgroep kinderen van 0- 12 jaar en ga onderzoeken hoe de ouders meer betrokken kunnen worden bij de behandeling van hun kind. Hiervoor ga ik meelopen met de sociaal pedagogische hulpverleenster en de psychologe. Door middel van vragenlijsten en interviews hoop ik een beeld te krijgen van hoe de ouders en medewerkers er nu in staan. De taalbarrière van het Papiamento is hierbij nog wel een struikelblok. Het gaat mij niet lukken om op zo'n korte tijd fatsoenlijk Papiaments te spreken. En aangezien Tera Cora het armere gedeelte van het eiland is, is het Nederlands niet goed ontwikkeld. Dat wordt dus wel een grote uitdaging.
Donderdag en vrijdagmorgen heb ik gewerkt bij Skuchami en een begin gemaakt aan het onderzoek. Ik rij ongeveer een half uur naar de westkant van het eiland. Nadat ik de 1e dag een paar keer naast de kant van de weg moest gaan staan om te checken of ik nog goed zit, ken ik nu gelukkig de weg uit mijn hoofd.

Het rijden is hier best een belevenis. De bewegwijzering op borden en op het asfalt is slecht te lezen. De wegen zijn ook niet bepaald goed en hier kun je van 2 kanten worden ingehaald dus ik mag de weg en de auto's voor en achter mij niet uit het oog verliezen.

Vrijdagavond ben ik met een vriendin van mijn nichtjes en een aantal andere mensen naar Project X op Kokomo Beach geweest. Hier kwamen verschillende dj's. Ik vond het heel gezellig en het is leuk om te zien hoe makkelijk je hier wordt opgenomen in de groep. Nederlands spreken de jongeren onder elkaar niet zo veel. Ze kunnen het wel maar nu kan ik ook nog een beetje werken aan mijn Engels ;). Na afloop hebben we nog wat gegeten bij een snackpunt langs de weg.

Zaterdag vond ik het hoog tijd worden om eens een strand te gaan bezoeken. Ik ben naar Mambobeach geweest. De zee was heerlijk verkoelend en ondertussen werk ik natuurlijk aan een mooi bruin kleurtje. 's Avonds heb ik dankzij facebook en whatsapp ook nog mee kunnen genieten van de Bonte Avond in Postert.
Om toch nog een beetje carnaval te vieren heb ik zondag in Otra Banda, het andere gedeelte van Willemstad naar de kinderoptocht gekeken. Naar Curaçaose begrippen verliep deze volgens schema. (1,5! later dan gepland kwam hij langs). De kinderen zagen er allemaal super mooi en precies hetzelfde uit. Op elk detail wordt gelet. Hier werken vooral scholen bijna een jaar lang naartoe.

En dit zijn dan mijn ervaringen van de eerste week. Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen en leuk vinden om te lezen.

Tot de volgende keer!

Liefs Judith

  • 09 Februari 2015 - 22:59

    NAJ:

    Heel leuk om dich zo ein bietje te kinne volge.
    Veer wunsje dich vaol succes en plezeer.
    Werk-ze, sjtudeer ze, maar geniet aug van de vriejetied met alle leuke dinge! :-D

    Groetjes,
    Nico, Anne en Joes.

  • 09 Februari 2015 - 23:10

    Nathalie:

    Lieve Judith,
    Wat een belevenissen voor een eerste week. Spannend allemaal.
    Leuk om mee te mogen genieten van jouw avontuur.
    Geniet van de komende week, wij horen graag van je.
    Veel liefs Nathalie, Henny en een pootje van Rose. Xxx

  • 10 Februari 2015 - 07:47

    Sascha:

    Erg leuk Judith om je zo te kunnen volgen.
    Zo blijven we een beetje op de hoogte van alles wat je doet.
    Geniet er van.
    Groetjes uit de Eijkersstraat

  • 10 Februari 2015 - 11:12

    Martine:

    Erg leuk om te lezen!
    Veel plezier en succes! Geniet ervan.
    Groetjes Martine

  • 10 Februari 2015 - 14:23

    Marian:

    hey Judith,
    Waat sjoon om zo dien ervaringen te laeze.
    Lang leve multimedia
    Zo te laeze geet ut dich good,
    Geneet, geneet geneet....
    Toet ut volgende verslag

  • 10 Februari 2015 - 16:26

    Jessy :

    Ha Judith. Wat leuk om mit te lezen waats du dao allemaol mit maaks. Veul succes nog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Ik ga voor 3 maanden naar Curacao om daar mijn afstudeeropdracht uit te voeren en scriptie te schrijven.

Actief sinds 24 Juli 2021
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 6070

Voorgaande reizen:

24 Juli 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

01 Februari 2015 - 30 April 2015

Afstuderen op Curaçao

Landen bezocht: